Degree

  • 博士(学術) ( 2002.03   東京工業大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Business administration  / ブランドマネジメント、インターナル・ブランディング、TQM、マーケティング、組織管理

From Graduate School

  • Tokyo Institute of Technology   Doctor's Course   Completed

    - 2002.03

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    Country:Japan

  • Tokyo Institute of Technology   Master's Course   Completed

    - 1995.03

      More details

    Country:Japan

External Career

  • Nagoya Institute of Technology   Associate Professor

    2003.04 - 2015.09

      More details

    Country:Japan

  • Daiko Advertising Inc.   Marketing Div.   Chief Researcher

    1995.04 - 2003.03

      More details

    Country:Japan

  • Nichirei Corporation   Technical Support Staff

    1992.04 - 1993.04

      More details

    Country:Japan

Professional Memberships

  • デミング賞審査委員会

    2015.01

  • 日本品質管理学会

    2003.10

  • 日本MOT学会

    2010.03

  • 組織学会

    2015.05

  • 日本経営システム学会

    2015.01

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Qualification Acquired

  • デミング賞審査委員

  • マーケティング・マイスター(日本マーケティング協会認定)

 

Research Career

  • コンセプト主導型オープンイノベーションの推進

    Cooperative Research  

    Project Year: 2016.04

  • 事業ドメイン・ブランディングの手続き

    Cooperative Research  

    Project Year: 2014.07

     More details

    事業ドメインの再定義

  • 組織開発(インターナル・マーケティング)の推進方法

    Cooperative Research  

    Project Year: 2013.10

     More details

    事業価値創造の組織横断的取組を推進するための体制と手続きの確立

  • 事業創造人財の育成方法

    Cooperative Research  

    Project Year: 2012.04

     More details

    将来の事業を経営を担う幹部候補を育成する上で、「スキル」と「センス」を区別することの重要性が説かれている。業務担当者の育成はその業務遂行スキルを習得すればよいが、将来の経営者の育成は「経営のスキル」の習得によって実現するのではなく、「経営のセンス」が求められる。しかし、現状における経営教育は、SWOT分析など経営分析及びフレームワークなどツールの習得レベルに留まっており、経営のセンスを習得する教育の在り方はほとんどまったく確立されていない。本研究は、事業構想4点セット(ビジョン、事業の戦略的ポジショニング、組織能力テーマ、戦略ストーリー)と呼ばれる戦略要素を組み立てることを通じて、将来の経営を担う幹部候補人材の育成プログラムの確立を目指す。

  • イノベーション思考技術の確立と啓蒙

    Cooperative Research  

    Project Year: 2003.04

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    産業戦略工学専攻独自のイノベーション思考技術として、2013年度に「理想追求型QCストーリー ver.1」を確立した。2014年度以降は本思考技術を産業界に広く啓蒙する活動を展開すると同時に、実際の企業への適用を通じて本思考技術の更なる精緻化を目指す。

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Papers

  • エンゲージメントが顧客ロイヤルティの形成に及ぼす影響 Reviewed

    松村喜弘,加藤雄一郎

    市場創造研究   5   19 - 29   2016.03

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • From goods creation to value creation Reviewed

    Masaki Niwa and Yuichiro Kato

    Proceeding of Internationa Conference on Information and Social Science   - 158   2014.09

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • The need for a long-term perspective to defeat risk aversion that prevents the creation of new value in organization Reviewed

    Masahiro Ono and Yuichiro Kato

    Proceeding of Internationa Conference on Information and Social Science   - 157   2014.09

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Change called for towards business creation Reviewed

    Suguru Nozue and Yuichiro Kato

    Proceeding of Internationa Conference on Information and Social Science   157   2014.09

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 理想追求型 QC ストーリー: バックキャスティング思考に基づき製品・サービスを創造する新たな手続き Reviewed

    加藤雄一郎,松村喜弘

    市場創造研究   3   29 - 41   2014.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 文脈価値の継続的創造をもたらすコンセプトの特徴 Reviewed

    加藤雄一郎,松村喜弘

    市場創造研究   3   5 - 18   2014.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • A framework of policy designing for regional brand building Reviewed

    48   48 - 65   2007.08

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 高次感性処理の特性を考慮した新しいコミュニケーション効果モデル Reviewed

    加藤雄一郎

    広告科学   47   1 - 16   2006.08

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ブランド評価と顧客接点 ~購入銘柄のブランド評価上の特徴と顧客接点による影響~ Invited

    加藤雄一郎,河村法征

    日経広告研究所報   225   22 - 29   2006.02

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 購入銘柄の条件 ~顧客価値モデルに基づく購入銘柄の特徴~ Reviewed

    加藤雄一郎

    広告科学   46   76 - 89   2005.08

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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Books and Other Publications

  • 理想追求型QCストーリー: 「未来の顧客価値」を起点にしたコンセプト主導型の新製品・サービス開発手法

    加藤雄一郎( Role: Sole author)

    日科技連出版社  2014.11  ( ISBN:9784817195326

     More details

    Language:jpn   Book type:Scholarly book

  • ニッポン品質の更なる飛躍を目指したブランドマネジメント

    加藤雄一郎( Role: Sole author)

    品質月刊委員会  2010.10 

     More details

    Language:jpn   Book type:Scholarly book

  • 新版 品質保証ガイドブック

    中條武志,光藤義郎,山田秀,加藤雄一郎他( Role: Joint author)

    日本科学技術連盟  2009.11  ( ISBN:978-4-8171-9307-0

     More details

    Language:jpn   Book type:Dictionary, encyclopedia

  • JSQC選書9 ブランドマネジメント: 究極的なありたい姿が組織能力を更に高める

    加藤雄一郎( Role: Sole author)

    日本規格協会  2009.10  ( ISBN:978-4-542-50460-8

     More details

    Language:jpn   Book type:Scholarly book

  • マーケティングコミュニケーション

    清水公一,加藤雄一郎他( Role: Joint author)

    五絃舎  2009.03  ( ISBN:978-4-901810-79-1

     More details

    Language:jpn   Book type:Scholarly book

Misc

  • Brand Management and TQM in the value co-creation age Invited

    46 ( 4 )   2016.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • Core Technology Strategy from a Long-term Perspective

    Yuichiro Kato

    Jtekt Engineering Jounal   ( 1014 )   2 - 13   2016.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • 第100回品質管理シンポジウム ルポルタージュ

    加藤雄一郎

    46 ( 1 )   55 - 60   2016.01

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Publisher:日本品質管理学会  

  • 理想追求型QC ストーリーに欠かすことのできない3つのキーワード

    加藤雄一郎

    45 ( 2 )   29 - 33   2015.04

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Publisher:日本品質管理学会  

  • インターナル・マーケティングの要領が理想追求型QCストーリーとして詳細化された経緯

    加藤雄一郎

    45 ( 1 )   30 - 34   2015.01

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:日本品質管理学会  

  • インターナル・マーケティング:組織的な知識創造に関する理論的枠組み

    加藤雄一郎

    44 ( 4 )   31 - 35   2014.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:日本品質管理学会  

  • 理想追求型QCストーリーを用いた事例(B2C編)

    加藤雄一郎

    44 ( 3 )   38 - 42   2014.07

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:日本品質管理学会  

  • 理想追求型QCストーリーを用いた事例(B2B編)

    加藤雄一郎

    44 ( 2 )   49 - 53   2014.04

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:日本品質管理学会  

  • Values to be changed and the ability to be enhanced in order to ongoing development of attractive products and services,

    44 ( 1 )   71 - 76   2014.01

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (international conference proceedings)   Publisher:THE JAPANESE SOCIETY FOR QUALITY CONTROL  

  • フロントランナー型経営に求められる新たな視点

    加藤雄一郎

    2012.08

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:中部産業連盟  

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Presentations

  • インターナル・マーケティングがもたらすブランドマネジメント活動の持続的発展 Invited

    加藤雄一郎

    第7回BM日本大会  ㈱小松製作所

     More details

    Event date: 2016.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    Venue:品川プリンスホテル  

  • 第1回 梅澤伸嘉賞記念講演『文脈価値の継続的創造をもたらすコンセプトの特徴と新たなブランド戦略への展開』 Invited

    加藤雄一郎, 松村喜弘

    第6回研究発表会  市場創造研究会

     More details

    Event date: 2016.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:慶應義塾大学 三田キャンパス  

  • Internal Marketing Provides Continuous Growth of Brand Management Invited International conference

    加藤雄一郎

    The 3rd Russian BM Conference  ㈱小松製作所

     More details

    Event date: 2016.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    Venue:Hotel Intercontinental Moscow  

  • コマツにおけるブランドマネジメントの取組み Invited

    加藤雄一郎

    ミドルマネジメント研修  ㈱小松製作所

     More details

    Event date: 2016.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    Venue:コマツ本社  

  • Internal Marketing Provides Continuous Growth of Brand Management Invited International conference

    加藤雄一郎

    The 9th Global BM Conference  ㈱小松製作所

     More details

    Event date: 2016.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    Venue:コマツウェイ研修センター  

  • Internal Marketing Provides Continuous Growth of Brand Management International conference

    加藤雄一郎

    The 4th European BM Conference  ㈱小松製作所

     More details

    Event date: 2016.09

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    Venue:KSA Head office (Brussels)  

  • スマートコンストラクション事業の更なる発展に向けたインターナル・マーケティング Invited

    加藤雄一郎

    スマートコンストラクション推進室長会議  コマツレンタル㈱

     More details

    Event date: 2016.08

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    Venue:TKP新橋カンファレンスセンター  

  • バックキャスティング思考を用いたコア技術戦略の実践 Invited

    加藤雄一郎

    セミナー講演会  ㈱ジェイテクト

     More details

    Event date: 2016.08

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:国分事業所  

  • バックキャスティング思考を用いたコア技術戦略の実践

    加藤雄一郎

    セミナー講演会  ㈱ジェイテクト

     More details

    Event date: 2016.07

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:奈良事業所  

  • バックキャスティング思考を用いたコア技術戦略の実践 Invited

    加藤雄一郎

    セミナー講演会  ㈱ジェイテクト

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    Event date: 2016.06

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:刈谷事業所  

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Industrial Property Rights

  • コミュニケーション費用計算方法、この方法を用いた装置、システム、プログラムおよび記録媒体

    加藤雄一郎、河村法征

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    Applicant:国立大学法人 名古屋工業大学

    Application no:特願2006-280647  Date applied:2006.10

    Announcement no:特開2007-133865  Date announced:2007.05

    Country of applicant:Domestic   Country of acquisition:Domestic

    課題:マーケティング目標を実現するためのコミュニケーション総費用を最小化する顧客接点ごとの投下金額を推定する。
    解決手段:本発明では、(1)顧客の情報処理プロセスのデータ(処理ベクトル)を用い、(2)すべての顧客接点を同時に取り扱い、(3)顧客の購買行動までを視野に入れ、以下のように顧客接点ごとの投下金額を推定する。具体的には、マーケティング目標を達成するためには、意思決定に必要なすべての処理ベクトルViに対して、顧客接点ごとに必要な費用Tj、前記マーケティング目標S、前記必要な喚起回数Fi、前記単位接触あたりの喚起確率Kij、前記単位投下量あたりの費用Cjが、満たさなければならない条件式を用いて、ΣTjが最小となる各費用Tjを求める。

Awards

  • 市場創造研究 第1回 梅澤伸嘉賞

    2016.09   一般社団法人 日本市場創造研究会  

    加藤雄一郎, 松村喜弘

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    Award type:Honored in official journal of a scientific society, scientific journal  Country:Japan

 

Committee Memberships

  • 日本科学技術連盟   デミング賞審査委員  

    2015.01   

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    Committee type:Other

  • 日本科学技術連盟   クオリティフォーラム企画委員  

    2012.04   

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    Committee type:Other

  • 日本品質管理学会   代議員  

    2010.10 - 2016.09   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 日本MOT学会   企画委員  

    2012.01 - 2013.03   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 日本科学技術連盟   品質月間委員  

    2009.04 - 2014.12   

      More details

    Committee type:Other

  • 日本広告学会   論集委員  

    2008.01 - 2011.09   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 日本品質管理学会   学会誌編集委員  

    2006.01 - 2016.10   

      More details

    Committee type:Academic society