鷲見 克典 (スミ カツノリ)

SUMI Katsunori

写真a

所属学科・専攻等

社会工学教育類 経営システム分野
社会工学専攻 経営システム分野

職名

教授

メールアドレス

メールアドレス

ホームページ

http://sumi-lab.web.nitech.ac.jp/

出身大学

  •  
    -
    1988年03月

    名古屋工業大学   工学部   経営工学科   卒業

出身大学院

  •  
    -
    1990年03月

    名古屋工業大学大学院  工学研究科  生産システム工学専攻博士課程  修了

取得学位

  • 名古屋工業大学 -  工学修士

  • 名古屋工業大学 -  博士(工学)

学外略歴

  • 1990年04月
    -
    1992年03月

      愛知県がんセンター   -

所属学会・委員会

  •  
     
     

    産業・組織心理学会

  •  
     
     

    日本応用心理学会

専門分野(科研費分類)

  • 社会システム工学・安全システム

  • 教育心理学

  • 図書館情報学・人文社会情報学

  • 社会心理学

  • 臨床心理学

 

研究経歴

  • Well-beingの諸側面と要因の探究

    個人研究   科学研究費補助金  

    研究期間:  2010年04月  -  現在

  • 社会的問題解決能力とコミュニケーション・スキルの関連

    個人研究  

    研究期間:  2008年04月  -  現在

  • 語学学習動機づけにおける興味と志向

    国内共同研究   科学研究費補助金  

    研究期間:  2008年04月  -  現在

  • 問題解決過程における情報源評価の研究

    個人研究  

    研究期間:  2000年04月  -  2008年03月

  • 仕事と家庭のインターフェイスの究明

    個人研究  

    研究期間:  1998年04月  -  現在

  • 職業性ストレスの解明

    個人研究  

    研究期間:  1994年04月  -  現在

  • ワークコミットメントの組織的研究

    個人研究  

    研究期間:  1994年04月  -  2006年03月

学位論文

  • ワーク・コミットメントとストレスの関係に関する研究

    鷲見克典

      1998年03月(年月日)  [査読有り]

    学位論文(博士)   単著

論文

  • Reliability and construct validity of the Gratitude Questionnaire 6-item Form (GQ-6) in a sample of Japanese college students

    Katsunori Sumi

    Journal of Positive Psychology and Wellbeing ( Journal of Positive Psychology and Wellbeing )  1 ( 2 ) 73 - 84   2017年10月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   単著

    This study examined the reliability and construct validity of the Japanese translation (GQ-6-J) of the Gratitude Questionnaire 6-item form (GQ-6) in a sample of 409 Japanese college students (166 women, 263 men; mean age = 20.6 years, SD = 1.36), who completed the questionnaire on two occasions separated by four weeks. Internal consistency reliability (αs = .92 and .92 for the two administrations, respectively) and test–retest reliability (r = .86) were good. Exploratory and confirmatory factor analyses on the GQ-6-J confirmed the same single factor structure as that of the original GQ-6. A confirmatory factor analysis revealed that the GQ-6-J is distinguishable from the measures of hedonic and eudaimonic well-being. As expected, the GQ-6-J scores were moderately correlated with scores on the measures of hedonic and eudaimonic well-being. Because these results provided support for the reliability and construct validity of the GQ-6-J, the measure is expected to contribute to research in the Japanese population as a suitable instrument to assess dispositional gratitude.

  • 学習動機づけが後の学習結果に及ぼす効果:大学生を対象とした自己決定理論に基づく検討

    鷲見克典

    教育医学 ( 日本教育医学会 )  63 ( 2 ) 175 - 185   2017年10月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   単著

  • 日本の高校と大学におけるアラビア語の教育と学習者

    鷲見朗子,鷲見克典

    アラブ・イスラム研究 ( 関西アラブ研究会 )  ( 14 ) 103 - 121   2016年07月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

  • Interest in Arabic Culture among Arabic Students in Japanese Universities

    Sumi, A. M., & Sumi, K.

    日本中東学会年報 ( 日本中東学会 )  ( 31-2 ) 151 - 182   2016年03月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

  • Orientation in Japanese University Students Learning Arabic

    Sumi, K., & Sumi, A. M.

    日本中東学会年報 ( 日本中東学会 )  ( 31-2 ) 115 - 150   2016年03月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

  • Development of the Interest in Arabic Culture Scale (IACS): A Measure of Interest in Arabic Culture for Students Learning Arabic in Japanese Universities

    Sumi, K., & Sumi, A. M.

    Journal of Psychology & Psychotherapy   5 ( 3 ) 1 - 4   2015年05月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

  • ウェルビーイングに及ぼされる学習動機づけの効果:大学生を対象とした自己決定理論からの検討

    鷲見克典

    教育医学   60 ( 3 ) 125 - 133   2015年02月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   単著

  • 学習動機づけが心理的適応に及ぼす効果に関する予測的研究:自己決定理論に依拠した検討

    鷲見克典

    教育医学   60 ( 2 ) 125 - 134   2014年11月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   単著

  • Temporal Stability of the Japanese Versions of the Flourishing Scale and the Scale of Positive and Negative Experience

    Katsunori SUMI

    Journal of Psychology & Psychotherapy   4 ( 2 )   2014年04月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   単著

    The Flourishing Scale (FS) and the Scale of Positive and Negative Experience (SPANE) are reliable, valid instruments used to assess aspects of well-being such as psychological flourishing and positive and negative feelings. The Japanese versions of these scales (FS-J and SPANE-J) have been shown to have adequate internal consistency and construct validity. Test-retest reliability of the Japanese versions, however, has not yet been assessed. Therefore, the purpose of this study was to assess the test-retest reliability of the Japanese versions. The temporal stability of the factor structure of the Japanese versions was also evaluated. The FS-J and SPANE-J data were collected from 336 Japanese college students in two sessions conducted one month apart. The participants completed the Japanese versions in both sessions. The results indicated acceptable test-retest reliability for the FS-J (0.87) and SPANE-J (0.57-0.60). Simultaneous confirmatory factor analysis supported the temporal stability of the hypothesized factor structures for the Japanese versions over the one-month interval.

  • Interests and Motivation of Arabic Learners in Japan: A Comparative Study of Arabic Language, Non-Arabic Foreign Language, and Non-Foreign Language Major University Students

    Akiko M. SUMI, Katsunori SUMI

    Proceedings of the 3nd Algeria-Japan Academie Symposium -- Sustainable Society through Advanced Sciences   2013   19 - 22   2014年02月

    研究論文(国際会議プロシーディングス)   共著

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著書

  • Handbook for Arabic language teaching professionals in the 21st century, Volume II

    Sumi, M. A., Sumi, K. (担当: 分担執筆 , 担当範囲: Chapter 3 (pp.20-37) Arabic Language Instructions and Learers in Japan )

    Taylor & Francis  2017年07月 ISBN: 9781138934771

    Arabic has been taught in formal education in Japan for the past 90 years. Arabic instruction is mainly conducted within the sphere of higher education in Japan, where the most important L2 (i.e., second language) is English. This chapter is an investigation of both the history of Arabic teaching and learning in Japan, and an analysis of the current situation. For data, official statistics, data originally obtained by inquiry, and original survey data were used. Also, we include parts of the authors’ previous studies. The focus is core issues concerning the actual condition of Arabic instruction in Japan, and a discussion of the strengths and limitations of current practices. Future directions in the field are also proposed.

  • Problem-Solving: Strategies, Challenges and Outcomes

    Katsunori Sumi (担当: 分担執筆 , 担当範囲: Chapter 8 (pp. 155-176) Characteristics of Social Problem-Solving Ability in Relationship to Reflectivity-Impulsivity, Need for Cognition, and Communication Skills )

    Nova Science Publishers  2016年08月 ISBN: 9781634855136

    Life is a series of coping with a variety of problems. Major or minor problems arise for us all the time, and our life is filled with them. These problems make incessant demands on us to treat and solve them. Thus, we need to engage constant problem-solving in daily life. Real-life problems vary in difficulty in solving, from extremely easy for anyone to eternally unsolvable. When coping with solvable problems, our ability to solve such problems is of great import. In this chapter, the ability for solving problems in our day-to-day lives, called social problem-solving, is addressed.

  • 経営工学の新たなる挑戦

    鷲見克典 (担当: 編著 , 担当範囲: まえがき,第12章(pp.127-148) ワーク・ライフ・バランスとワーク・ファミリー・コンフリクト─現代における生活領域間の望ましい関係と課題─,その他 )

    三恵社  2011年10月 ISBN: 9784883619016

    編集部会代表.分担章(第12章 pp.127-148, ワーク・ライフ・バランスとワーク・ファミリー・コンフリクト─現代における生活領域間の望ましい関係と課題─)は現代における生活領域間の望ましい関係と課題を探究すべく,それぞれについての代表的概念であるワーク・ライフ・バランスとワーク・ファミリー・コンフリクトをとりあげ,総説し,特に後者に関する仮説の経験的検証を行った.

  • 経営システム工学への招待

    鷲見克典 (担当: 編著 , 担当範囲: 第8章(pp.122-141) )

    三恵社  2009年03月 ISBN: 9784883616909

    第8章 ストレスの発生と解消─測定尺度にみるストレス評定と対処─
     企業・組織にとって,従業員のストレスによる損失は深刻な規模に達しており,ストレスのマネジメントは大きな課題となっている。ストレスほど常に私たちの身近にありながら,姿を現すことなく,社会の安寧と個人の幸福を脅かしているものはない。人の背後に取り憑いて離れず,執拗に命を狙い続ける─ まさにストレスは社会に公然とはびこる幽鬼といえよう。ストレスの発生と解消に関する十分な理解は,現代の企業・組織,そしてすべての個人にとって必須である。
     この章では,主に知覚されたストレスと対処の測定方法を紹介することで,ストレスの発生のメカニズムと解消の方法について理解を深めることを目的としたい。
     そこで,まずストレスの理解と対策の重要性を再確認するために,ストレスによる社会的,経済的損失に関する最近の試算結果を紹介する。次に,ストレスのメカニズムを簡単に整理しながら,その発生と解消の鍵となるストレス評定(stress appraisal)とストレス対処(stress coping)について説明する。そして,ストレス評定と対処の詳細について,それらを測定するための尺度を具体例として参照しながら,解説をおこなう。また,日常語として使用されるストレスや対処に関する語句の意味についても触れていく。なお,ここで「ストレス評定」は「ストレスを評定すること」を意味するものではない点に注意してほしい。

  • 調べるためのウェブサイト評価:インターネット時代の情報リテラシー

    鷲見克典, 四谷あさみ (担当: 共著 )

    三恵社  2007年04月 ISBN: 9784883615391

     本書は,インターネット時代の情報リテラシーといえる,調べる目的で利用するウェブサイトに対する評価について考えることを目的とした。また,そうした評価を利用者自身が実施可能とするために開発された尺度WEI(Website Evaluation Inventory)の紹介を行った. 
     第1章では,ウェブサイトを含め,調べものをするときに広く利用されてきた情報源の性質についてまとめた.また,それぞれの比較もおこなった.ウェブサイト以外でとりあげる情報源は,レファレンスブックと電子資料であった.第2章では,第1章でとりあげた,調べるために利用される情報源の評価についてまとめ,それらを比較した.特に,ウェブサイトについては既存の評価手段を十分に把握しておくために,詳細なレビューをおこなった.第3章では,まず調べる目的で利用されるウェブサイトについて整理した.さらに,そうしたウェブサイトの評価手段が備えるべき要件や評価規準について検討した.その上で,WEIの質問項目や回答形式などが作成されるまでをまとめた.また,このWEIの利用方法,結果の解釈についても述べた.第4章と第5章では,WEIの有用性を確認するための研究結果を報告した.第4章はWEIの信頼性,第5章は妥当性に関する研究結果である.第6章の内容は,WEIを用いた2つの研究の紹介であった.はじめに情報ニーズがWEIによる評価におよぼす影響について,次にWEIの利用を通じた,情報源としてのウェブサイトに対する意識と知識の変化についての研究であった.最後の第7章では,本書のまとめとして,WEIの応用の可能性,課題,今後の展望について述べた.

  • New Psychological Tests and Testing Research

    Katsunori Sumi (担当: 分担執筆 , 担当範囲: Chapter 2 (pp. 35-61) Development and validation of the Coping Inventory for the Japanese (CIJ) )

    Nova Science Publishers  2007年04月 ISBN: 160021570X

    There exist few brief Japanese measures of coping that have adequate psychometric properties. The purpose of the present study was to develop and test the validity of a brief Likert-type scale measuring three dimensions of coping—cognitive approach, behavioral approach, and avoidance coping—in Japanese people. The developed measure was called the Coping Inventory for the Japanese (CIJ). The items of the preliminary inventory were selected from an initial item pool on the basis of the three dimensions of coping. The CIJ is composed of 15 items that were selected from among the preliminary inventory items on the basis of an item analysis of data derived from 318 college students. As a result of the factor analysis, a three-factor structure was confirmed. Each of the three factors constituted a subscale—the Cognitive Approach Coping Scale, the Behavioral Approach Coping Scale, and the Avoidance Coping Scale. The data supported that each subscale of the CIJ had acceptable internal consistency and test-retest reliability. As expected, the three-factor structure was again identified by a factor analysis of data from 167 college students. Intercorrelations between the subscale scores were significant but weak. The convergent validity of the CIJ was established through correlations between the scores on the CIJ and an existing coping scale that assesses almost the same construct as that assessed by the CIJ. It was found that the subscale scores on the CIJ were correlated in the expected direction with scores for social support, optimism, and self-esteem. In addition, the subscale scores were significantly correlated with the scores for subsequent perceived stress. Therefore, the CIJ has good construct validity.

  • College Students: Mental Health and Coping Strategies

    Katsunori Sumi (担当: 分担執筆 , 担当範囲: Chapter 5 (pp. 91-114) Interpersonal relationships and psychological distress in Japanese college students )

    Nova Science Publishers  2006年04月 ISBN: 1594548382

    In recent years, it has often been pointed out that Japanese college students tend to have various problems with interpersonal relationships as well as with mental health. The purpose of this chapter was to clarify the association between interpersonal relationships and mental health in Japanese college students. We hypothesized that interpersonal support and reciprocity would relate negatively to perceived stress, depression, state anxiety, social anxiety, and loneliness. On the other hand, it was hypothesized that interpersonal conflict would relate positively to mental health in Japanese college students. The participants were 342 college students (mean age 19.7 years). They completed the Japanese version of the six scales, the Interpersonal Relationships Inventory, the Perceived Stress Scale, the Center for Epidemiologic Studies Depression Scale, the Trait Form of the State-Trait Anxiety Inventory, the Interaction and Audience Anxiousness Scale, and the Revised UCLA Loneliness Scale. Hierarchical regression analyses were conducted to examine the hypothesized associations while controlling for gender and age. The results of the analyses tend to support our hypotheses. In addition, the results indicated that scores for the facets of interpersonal relationships contributed unique variance to the explanation of psychological distress scores. On the basis of the present results, we discussed interpersonal relationships and mental health problems among college students in present-day Japan.

  • ワーク・コミットメントとストレスに関する研究

    鷲見克典 (担当: 単著 )

    風間書房  2006年01月 ISBN: 4759915273

     本書は,組織行動学における重要な概念であるワーク・コミットメントと,個人的安寧を脅かすストレスの関係について,ワーク・コミットメントの概念やストレス関連要因のはたらきに関する私自身の研究成果を踏まえながら,客観的データに基づく一定の考察を試みたものです.
     本書の構成は,背景と目的を述べた第1章,これまでの研究の総括と独自の実証研究の結果を報告し,考察を加えた第2章から第8章,そして,全体のまとめとしての結論を述べた第9章からなっています.第2章から第8章のうち,第2章ではワーク・コミットメントについて,第3章ではストレスについて,それぞれ単独でとりあげ,続く第4章から第8章が,ワーク・コミットメントとストレスの関連を対象としています.
    第1章 序論
    第2章 ワーク・コミットメントの概念
    第3章 ストレスの概念とその関連要因
    第4章 ワーク・コミットメントによる従業員の類型化とストレス反応
    第5章 ワーク・コミットメントとタイプA行動の関連
    第6章 ワーク・コミットメントとソーシャル・サポートによるストレス反応への効果
    第7章 ワーク・コミットメントによるストレス反応への効果の様式
    第8章 ワーク・コミットメントと役割ストレッサーによるストレス反応への効果
    第9章 結論

  • Focus on Gender Identity

    Katsunori Sumi (担当: 分担執筆 , 担当範囲: Chapter 3 (pp. 59-80) Gender differences in Type A behavior pattern, social support, and causal relationship between them in a Japanese sample. )

    Nova Science Publishers  2005年04月 ISBN: 1594542120

    To understand gender identity, knowledge on gender differences in relationships between health-related behavior and human relations is beneficial. The present study dealt with Type A behavior pattern (Type A) as a health-related behavior, and social support as a part of human relations. Type A and social support are two well-known constructs as psychosocial factors related to health issues. The purpose of this study was to examine gender differences in the relationship between Type A and social support as well as each construct in Japanese people. To begin with, after gender differences in Type A and social support and the relationship between these two constructs were reported, previous studies on the constructs with the Japanese population were reviewed. Next, the findings on gender differences in the relationship between Type A and social support were reported. It was hypothesized that: (a) Type A would decrease the number of supports for individuals, and (b) this decreased number of supports would in turn reduce the level of individuals' satisfaction with the amount of available support. Subjects were 309 female and 273 male Japanese college students, all of whom completed the 14-item Bortner's Type A behavior questionnaire and the 6-item Social Support Questionnaire Short-Form. The results indicated that although no significant gender differences were found in the score for the Type A scale, the score for the number of supports scale was significantly higher in women while the score for the satisfaction with support scale was significantly higher in men. Maximum likelihood factor analysis indicated that there was evidence for the same underlying factor pattern across men and women. Gender differences in the hypothesized causal model including Type A and social support was analyzed by simultaneous 2-group covariance structure analysis. The model adequately fitted the data from both men and women. The findings revealed that two Type A components, (1) fast-pace and hard-driving and (2) impatience and emphaticalness, negatively influenced the perceived number of supports, which in turn led to decreased satisfaction with the amount of available support. As results, the causal model was supported both in men and women. Furthermore, it was found that there were no gender differences in the model. The implications of the results are discussed.

  • 生産管理総論

    - (担当: 共著 , 担当範囲: 第11章 (pp.279-284) 新時代の労務管理-日本的労務管理の確立- )

    日刊工業新聞社  1995年04月 ISBN: 4526037060

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研究発表

  • Orientation for Learning Arabic among Arabic Major Students at a Japanese University: The Influences of Demographic Factors

    Sumi, A. & Sumi, K.

    チュニジア-日本 文化・科学・技術学術会議 (TJASSST 2015)  (University of Tsukuba)  2016年02月  -  2016年02月  Alliance for Research on North Africa (ARENA) and Center of Biotechnology of Borj Cedria (CBBC)

  • Interests and Motivation of Arabic Learners in Japan: A Comparative Study of Arabic Language, Non-Arabic Foreign Language, and Non-Foreign Language Major University Students

    Akiko M. SUMI, Katsunori SUMI

    第3回アルジェリア・日本学術会議  (Oran, Algeria)  2013年11月  -  2013年11月  University of Sciences and Technology of Oran, Algeria; and CANMRE and ARENA, University of Tsukuba, Japan

  • Skills and Knowledge Acquisition of Arabic Language in Japanese University Classes: Differences in Nine Elements between Desire of Students and Emphasis in Class among Non-Arabic Major Students.

    Akiko Sumi, Katsunori Sumi

    第2回アルジェリア・日本学術会議  (Oran, Algeria)  2012年05月  -  2012年05月  University of Sciences and Technology of Oran, Algeria; and CANMRE and ARENA, University of Tsukuba, Japan

  • Skills and Knowledge Acquisition of Arabic Language in Japanese University Classes: Differences in Skills and Knowledge between Those Desired by Students and Those Emphasized in Class.

    Akiko M. SUMI, Katsunori SUMI

    Kantaoui Forum, The 10th Edition Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST) 2009  (Hammamet,Tunisia)  2009年11月  -  2009年11月  Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST)

  • Motivation in Arabic Language Learning among Japanese Students: Triggers and Orientations.

    Akiko M. SUMI, Katsunori SUMI

    Kantaoui Forum, The 9th Edition, Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST) 2008  (Tunis, Tunisia)  2008年11月  -  2008年11月  Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST)

  • Interest and Motivation in Arabic Language Learning: The Role of Arabic Cultural Elements

    Akiko M. SUMI, Katsunori SUMI

    Kantaoui Forum, The 8th Edition, Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST) 2007  (Tunis, Tunisia)  2007年10月  -  2007年10月  Tunisia-Japan Symposium on Society, Sciences and Technology (TJASSST)

学術関係受賞

  • 日本経営工学会論文奨励賞

    1998年04月   -  

    受賞者:  -

科研費(文科省・学振)獲得実績

  • ワーク・コミットメントとストレスに関する研究

    研究成果公開促進費 (研究成果公開発表)

    研究期間:  2005年04月  -  2006年03月  代表者:  鷲見克典

    課題番号175194 学術図書「ワーク・コミットメントとストレスに関する研究」

 

その他教育活動及び特記事項

  • 2016年08月
    -
    現在

    女性技術者リーダー養成塾ゼミテキスト

  • 2015年07月
    -
    現在

    図書館連携のウェブによる文献DB探索演習

  • 2006年08月
    -
    現在

    工場長養成塾「気づきの心理ゼミ」テキスト

 

社会貢献活動

  • 大府市大学連携講座 おおぶアカデミー

    大府市教育委員会  2017年09月  -  現在

  • 学術雑誌編集委員

    2016年07月  -  現在

  • 名古屋市・名古屋工業大学連携シリーズ講座「研究最前線!大学の知を学ぶ」

    名古屋市教育委員会、名古屋工業大学  (イーブルなごや)  2016年05月  -  現在

    さようなら、ストレス~こころのストレスを理解して、ここち良い毎日~

  • 女性技術者リーダー養成塾

    名古屋工業大学男女共同参画推進センター,イーブルなごや指定管理者アイ・コニックスグループ  (イーブルなごや(名古屋市男女平等参画推進センター、名古屋市女性会館))  2014年08月  -  現在

    リーダー養成講座3(「心理」から現場のモチベーションアップを考える)講師

  • あいちの大学『学び』フォーラム

    愛知県教育委員会  あいちの大学『学び』フォーラム  (愛知東邦大学)  2013年10月  -  2013年10月

  • 工場長養成塾

    名古屋工業大学  2007年09月  -  現在

    気づきの心理ゼミ

  • 出前授業(出張講義,出張授業)

    高等学校  2007年05月  -  現在

    出前授業(出張講義,出張授業)講師